Sunday, January 11, 2009

Pendakian Gunung Yong Belar (2181 m / 7156 ft) Tahun 2000

Cerita Gunung Yong Belar (2181 m / 7156 ft)

January 2000

Hari Pertama

Pada Jam 5.00 pagi kami sampai di Berinchang, Cameron Highland. Kami solat subuh di Masjid Berinchang. Persekitarannya sejuk dan suhu lebih kurang 16° celcius. Kemudian setelah selesai semua urusan, kami terus menuju ke Ladang Teh Blue Valley Estate.

Pada jam 8.00 pagi kami sampai di Blue Valley. Selepas turun dari bas, kami berjalan kaki menuju ke kedai makan. Kami semua terasa lapar. Lalu kami makan roti canai dan air teh tarik di sebuah kedai makan di Blue Valley. Selepas bersarapan pagi dan memakai pakaian trekking suits, kami berjalan kaki lagi dalam masa lebih kurang 2 jam lah lebih kurang. Sehingga semuanya sampai di sebuah air terjun waterfall.

Lepas itu kami memanjat anak tangga sebanyak 384 steps. After that we lalu sempadan antara negeri Pahang dan Kelantan. Sepanjang jalan, kami jumpa batu tanda sempadan. Kami meneruskan perjalanan sehingga sampai di satu tempat (water point) yang kena ambil air sebanyak 5 liter untuk di bawa ke atas Puncak 6040 bagi kegunaan memasak, minuman dan mencuci. We all berkhemah di Puncak 6040 setelah berjalan selama 8 ke 9 jam. Letih dan kesejukan.

Day 2.

Hari ini kami nak target destinasi ke Kem Gurkha. Lebih kurang jam 9.00 a.m pagi mula trekking. Kami turun hingga ter jumpa Topo Camp. We all lepak di Topo Camp sekejap, ambil air untuk diminum semasa trekking. Selepas itu we all trekking lagi sampailah ke Puncak Triangle iaitu puncak sempadan antara 3 negeri Pahang, Perak dan Kelantan. Kami melepak sebentar di Triangle ini. Bergambar lagi, makan, minum. Lepas tu sambung trekking. Beberapa jam kemudian, kami jumpalah Puncak Charlie Pondok. Kata orang dari Charlie Pondok ni ada trek untuk nak ke Gunung Gayong dan Gunung Korbu. Last-last kami sampailah ke Kem Gurkha. Campsite ini tidaklah sempit sangat, kira sesuai untuk menampung seramai 50 orang. Air sungai pun banyak dan jernih like crystal clear. Orang yang paling lewat sampai di campsite pun pada jam 6.00 p.m sampai di Kem Gurkha.

Day 3.

Hari ni Kami target nak sampai ke Puncak Yong Belar. So, awal-awal pagi jam 8.00 a.m kami sudah memulakan perjalanan yang banyak lalu bawah akar pokok, banyak laluan yang membuatkan kita terpaksa tunduk dan kena merangkak pun ada. Banyak lumut berair yang menyelaputi laluan dan pokok. So, kalau ada sesiapa yang nak terbuang air besar itu, senanglah nak beristinjak, kerana ada lumut berair tu. hehehe. Kemudian kami teruskan trekking. Suhu sejuk. letih. seronok. tapi kami tidak berpeluh, kami merangkak bawah pokok kayu bonsai. akhirnya sampailah kami ke Puncak Anak Yong Belar.

Kami rileks di sini sekejap, makan dan minum sikit. ambil gambar. Di sini kami dipukul oleh angin kencang berserta hujan yang tidak berapa lebat. Kemudian kami terus mendaki ke Puncak Gunung Yong Belar. Dan akhirnya setelah 8 hingga 10 jam berjalan, jam 6.00 p.m sampailah kami di Puncak Gunung Yong Belar yang tak seberapa luas itu. Puncak Yong Belar macam puncak Gunung Irau. Dulu puncak ini luas, tapi sekarang ini sudah sempit kerana tanah di puncak sudah runtuh sikit. Perrgghh sejuk gila pabila berada di puncak Gunung Yong Belar. bila sudah waktu malam lagi suhunya boleh jejak 9° celcius. Malam itu angin bertiup kencang mengegarkan khemah kami. Kami sukar untuk memasak dan makan. Kami tidur pun dalam keadaan tidak selesa.

Day 4

Hari ni memang agak liat nak bangun. malam tadi tak dapat tidur lena. kami dipukul angin ribut . sejuk giler macam kat puncak Gunung Kilimanjaro sahaja rasanya. Sebuah Khemah dome sisters terjatuh ke dalam gaung. Nasib baik cuma ada sehelai carrymat sahaja di dalam khemah dome itu. Tak apa lah itu khemah dome STADD UIAM yang punya. So, pagi ini kami turun dalam lebih kurang pada jam 10.00 pagi gitulah. kami ambil masa nak kemas semuanya lah. target kami nak menuju ke kem Charlie Pondok. tapi sudah lewat sangat, kami tidur di Kem Gurkha sahaja.

Day 5

hari ini kita kalau boleh nak keluar terus ke Kampung Raja. So, kami semua bergerak seawal pagi lagi lah iaitu pada jam 8.00 a.m. Maka jumpalah kami akan gunung Charlie pondok, then Triangle, berhenti sekejap, lepak-lepak, makan , minum, bergambar, then terus lagi turun gunung sampai jumpa Puncak 6040, kami ambil barang-barang yang ditinggalkan tempohari di sini. Then turun lagi... perjalanan memang laju kerana asyik menurun bukit sahaja sahaja. sudah lah beg semakin ringan. Sesampainya di waterfall itu dalam jam 4.30 petang. kami mandi-manda, basuh lah baju trekking itu sikit.

kemudian dalam jam 7.45 p.m terus berjalan ke Ladang Teh Blue Valley Estate. Kami berhenti rehat di sebuah gerai makan milik lelaki india di situ, kami makan-makan, dan minum-minum ringan-ringan jer. sementara menunggu kenderaan pacuan empat roda untuk membawa kami ke kampung Raja. Sampai di masjid kampung Raja, kami bermalam di situ. Main masak-masak, makan-makan, borak-borak. Dr Zaid pulak sibuk menanda kertas-kertas jawapan pelajar-pelajarnya, then kami tidur...

Day 6

Hari ini kami nak melancong di Tanah Rata Cameron Highland. so.. sepanjang hari tu lah nak pergi ke sekitar Cameron highland tu lah membeli belah, beli bunga ke buah ke. apa-apa sajalah. Kami buat post mortem di Taman Rekreasi Tanah Rata. Bas UIA sampai di Tanah Rata dalam Jam 6.30 p.m. Malam itu juga kami balik ke UIAM Gombak.

Pada Jam 1.15 pagi keesokan harinya kami sampai di Gombak.

Sekain sahaja.

1 comment:

Anonymous said...

Good stuff

Everything that you mentioned is correct since i was there before in 1991. Truly Great one.....