Wednesday, December 3, 2008

Tolong menolong

Tolong menolong

Tiba-tiba saja peristiwa ini muncul dari ingatanku. Satu kenangan yang tak dapat aku lupakan pada pertengahan tahun 2003 bila mana dalam perjalanan aku pulang dari Kuala Lumpur menuju ke Kluang Johor, motorsikalku kehabisan minyak di lebuhraya ke arah selatan yang jaraknya 2 kilometer sebelum Plaza Tol Pagoh, Muar. Pada waktu itu sudah jam 10 malam. Keadaan sekeliling geklap gelita.



Jalan di situ gelap sungguh. Kenderaan tak berapa banyak. Aku tolak motor Honda ex5 class 1 aku sejauh 2 kilometer perlahan-lahan hinggalah sampai di Plaza Tol. Sesampainya aku di situ, aku bertanya kepada seorang abang pengawal keselamatan di mana stesen minyak yang terdekat. Katanya tidak ada stesen minyak yang terdekat. Ah, sudah. Nak buat macamana ni, tak dapat teruskan perjalanan, kata aku dalam hati.


Abang tu tengok muka aku macam sedih dan kecewa saja, lalu dia ambil botol plastik dan menuju ke motorsikalnya. Katanya motorsikalnya ada minyak petrol lebih. Lalu dia cabut saluran minyak pada motornya dan diisikannya ke dalam botol tadi. Setelah separuh penuh, dia memberikan kepada aku untuk diisi ke dalam tangki minyak motor aku. Katanya lagi 5 kilometer di depan sana ada hentian R&R pagoh ada stesen petronas di situ, boleh isi penuh-penuh. Aku hulurkan beberapa ringgit kepada abang guard itu, tapi dia enggan menerimanya, katanya dia ikhlas menolong.



Setelah aku sampai di stesen minyak di Hentian R&R Pagoh, aku isi minyak motor aku sepenuh-penuhnya hingga sampai ke rumah kat Kluang.




Aku hanya dapat mendoakan abang guard itu bahagia dan sejahtera hidupnya dunia dan akhirat. Nasib baik ada juga orang yang baik hati macam abang security guard itu. Syukur alhamdulillah. Betul lah kata orang tua-tua dulu, kalau kita suka menolong orang, orang lain (tidak semestinya orang yang kita tolong itu) akan menolong kita bila kita dalam kesusahan.


1 comment:

ajako said...

enche kasap,
lah, ko org kluang ek kasap. aku baru mggu lps pi intan kluang. biler tengok sign jaga kebersihan tu teringat pekan kluang. kat atas bukit tuh kediaman rasmi pegawai daerah kan? ish3x besor umah tuan pegawai kat johor ek? kitorg kat sgor ala kadar jer...