Monday, August 17, 2009

Gunung Bunga Buah 1-2 Ogos 2009

For the second time I join an expedition together with Latepackers on 1-2 August 2009 yang lepas. Kali ini Gunung Bunga Buah yang terletak di Genting Highland menjadi sasaran. Seramai 15 orang peserta menyertai ekspedisi kali ini. 12 lelaki dan 3 perempuan. 8 orang dari ARC UIA Kuantan, seorang dari ARC UIA Gombak, 4 orang dari Latepackers dan 2 orang dari Filipina. Actually I never really jogging as training for stamina to climb mount Bunga Buah. Nevertheless I still have the spirit of climbing.

1 Ogos 2009
Aku sampai di IIUM Gombak campus pada jam 12.15 tengahari. Kena menunggu kawan-kawan dari UIAM Kuantan sampai. Jam 12.45 mereka pun sampai.

At IIUM Gombak, waiting for members from IIUM Kuantan.

12.50: Kami terus menuju ke Hentian R&R Genting Sempah untuk makan tengahari. Jepah, Asker, Tokya dan Usop naik keretaku.

R&R Genting Sempah.

1.30 pm: Kami sampai di Hentian R&R Genting Sempah. Lakukan apa yang perlu.
2.15 pm: kami mulakan perjalanan ke Gohtong Jaya, Genting Highland. Jalan raya berliku-liku. Ini pertama kali aku memandu di jalan ini. Aku pandu keretaku dengan penuh berhati-hati.

Jam 3.00 petang kami sampai di Gohtong Jaya. Tokya bahagikan ration dan air mentah untuk dibawa ke puncak.

Gohtong Jaya.

4.00 pm: Kami mula mendaki dari kebun sayur. Tinggi mencanak juga trail itu. Nasib baik kali ini aku tidak muntah seperti trip tahun 2007 dulu.

4.30 petang kami sampai di jalan berturap tar. Jalan agak selesa kerana banyak mendatar. Naik pun cuma sikit-sikit saja. Aku ikut belakang trekker sehinggalah aku tertinggal ke belakang. Aku nampak pelbagai jenis bunga yang cantik di sepanjang perjalanan.

5.30 petang aku sampai di pintu rimba. Trekker dan group runner juga ada. Aku berehat di sini sebentar, sempat bergambar. Kawan-kawan ada yang kena bite by pacat. Tapi aku tidak kena pacat pun walaupun seekor.

5.45 pm: kami teruskan pendakian sehingga aku ditinggalkan berjalan sendirian di dalam hutan. Hari semakin lama semakin gelap. Nasib baik aku bawa lampu headlight. Aku layan trail itu ikut following my own pace aku sendiri. Perasaan cuak itu memang ada dalam diri. Namun aku cekalkan hati dan mindaku untuk teruskan langkah demi langkah menuju ke puncak.

Jam 7.40 malam Jay dan Usop sampai di belakangku. Usop tidak bawa lampu. Lantas aku berikan lampu headlight aku yang satu lagi kepada dia.

Jam 8.30 malam kami tiba di Gohtong view puncak batu. Jay jalan dulu, tinggalkan aku dan Usop. Aku sudah letih sangat. Nasib baik aku bawa side ration iaitu chocolate. Makan boleh meningkatkan suhu badan kita tau. Lepas makan dapatlah kami recharge tenaga untuk terus mendaki. Kedinginan waktu malam di hutan gunung membuatkan kami tidak betah berhenti rehat lama-lama.

10.00 malam: Aku dan Yusoff sampai di tapak perkhemahan puncak Gunung Bunga Buah. Kami merupakan kumpulan ketiga yang tiba di puncak. Sampai saja di campsite puncak aku terus cari tempat tidur. Suhu sunggguh sejuk hingga aku menggigil. Nasib baik aku tak mengalami hypothermia. Jadikan habit sampai saja di campsite, terus tukar baju yang bersih dan kering, pakai sweater yang bersesuaian (pakai bubble bundle lah kalau nak best), snow cap is very important untuk tutup telinga (kalau engkorang perasan tak telinga kita lebih sejuk dari badan), stokin, glove jangan lupa pakai, dan invest lah sikit untuk sleeping bag yang bagus dan bukan sleeping bag cap ayam. Lepas tu terus aku tidur lena. Ada juga 2 orang itu yang tidur di luar.

2 Ogos 2009
2.00 a.m: aku tersedar dari tidur. Tak dapat makan nasi kerana nasinya tidak masak dengan sempurna. Jadi nasi crunchy. Cuma makan daging masak kari saja. Cukuplah tu. Kumpulan terakhir iaitu Victor, John dan sweeper TokYa tiba pada pukul 3 pagi. They modified the rice become porridge. How creative they are!

3.30 a.m: pagi aku tertidur lagi. Namun demikian tidur yang agak terganggu apabila terdengar dengkuran diri sendiri dan rakan-rakan seketiduran. Snoring loudly like music on the mountain's peak.

6.30 a.m: Aku bangun tidur. woke up. Kabus sungguh tebal di puncak. Ada juga kawan-kawan yang sibuk nak tengok sunrise, but failed.

Seperti ekspedisi sebelum ini aku tak jadi tukang masak kerana sudah ada tukang yang masak yang lebih berkelayakan. Walaupun orang itu masak cincai-cincai saja, sedap jugak kerana kelaparan. Asal boleh saja. hahaha...

It's makan time!

Aku kelaparan. I was starving that time. Geledah di dapur jumpa pasta. Makan pasta alla carbonara bersama daging masak kari. Pergghh layan. Lepas tu Jay goreng cucur ikan bilis. Jepah pula masak beehoon goreng. Kenyang juga. Burrrppp.

Setelah semuanya selesai… barang dah kemas, fly dan kemah sudah diturunkan, baju sudah tukar dan bag sudah packed, kami semua sekali lagi menuju ke puncak untuk bergambar kenangan. Yelah mana lah tahu entah bila lagi nak datang ke sini. Kalau datang pun mungkin dengan teman yang lain pula.

Ada banyak juga kumpulan pendaki lain yang buat day trip to the top of mount Bunga Buah including a group of local chinese uncle and tourists from Japan. Power betul diorang tu.

12.00 pm: Kami mula turun dari puncak gunung. Aku lebih banyak berhenti berehat, sembang-sembang dan tidur. Jepah, Lutfi dan Usop sudah berjalan dahulu. Langkah kakiku aku agak terbatas kerana lutut dan betis mengalami sedikit kesakitan menyebabkan perjalanan turun menjadi agak lama. Jari kaki pula melecet. Sedang aku syok layan trail tu aku terdengar bunyi di dalam semak. Lalu aku berhenti. Rupa-rupanya Usop sedang buang air, dia suruh aku jalan dulu. Aku berjalan seorang diri lagi di dalam hutan.

Di Gohtong View. Stop and rest here for a while before continue climbing down.

3.30 pm: Aku sampai di pintu rimba. Lega rasanya apabila cuaca agak baik. Langkah demi langkah aku teruskan jua, jatuh tersungkur bangun semula.

4.00 pm: Aku berhenti lagi di jalan berturap tar itu. Makan snack power bar perisa pisang pemberian Ammar. Air minum semakin berkurang. Aku teruskan lagi perjalanan sambil menahan keperitan jari kaki yang melecet.

5.00 pm: Aku tiba di tempat permulaan iaitu di jalan berturap lama, jumpa Jepah dan Lutfi sedang lepak di situ. Sempat tidur lagi sementara menunggu orang di belakang.

5.30 pm: Kami terus turun menuju ke starting point kami di kebun sayur itu.
5.45 pm: kami sampai di bawah, nampak group yang pertama tadi sudah siap untuk bergerak pulang.
6.30 pm: Kami bergerak pulang ke UIAM Gombak.
7.30 pm: kami sampai di UIAM Gombak. Hantar Yusoff untuk ambil kereta di kampus UIA, dan turun kan Jepah di sini untuk balik bersama kawan-kawan yang lain pulang ke IIUM Kuantan. Aku tolong hantar Asker ke Mahallat Uthman.
7.30 pm: Aku sampai di rumah.

Terima kasih kepada Asker yang menjadi trekker pada ekspedisi kali ini.

Putting these hiking experience into real life perspective,
· the tracks (uphill, downhill, sometimes flat mendatar) are representing the challenges in life. You will sometimes feel happy, sometimes sad or disappointed or frustrated but you keep on moving.
· The peak is your objective that you want to achieve. Once you arrived at the peak, your hardwork are paid off & you know it worth all the effort.
· In achieving your objectives, you need your family & friends to motivate & support you. Without them, life are meaningless and dull!

p/s: What’s next? ... climbers never rest.