Friday, November 5, 2010

Menjaga Hati...

Menjaga Hati...

Apabila kita sering menjaga hati orang lain.. kita terlupa yang hati kita sendiri kian terabai. Pada mulanya akan terasa biasa, lama kelamaan akan terasa sakit lalu terluka lantas berdarah... Tapi tidak mengapa.. selagi kita mampu untuk buatkan hati orang lain bahagia dengan penderitaan hati kita.. teruskanlah...

Kekadang kita mencuba untuk buat yang terbaik hanya untuk bahagiakan pemilik hati orang yang kita sayang... Namun terkadang kita menjadi terlupa.. adakah pemilik hati itu perlukan pengorbanan kita? tapi tidak mengapa.. sekurang-kurangnya kita telah pun mencuba..

akan tetapi hati kita akan menjadi semakin sayu bila tidak dihargai.. Hati kita pula akan kian sakit dan terluka.. haruskah kita teruskan untuk menjaga hati insan itu? sukar untuk kita memilih.. samada hati kita atau hati si dia..

Tapi itulah akan terjadi sebagai insan biasa.. insan kerdil yang hanya menurut fitrah kejadian manusia.. ingin menyayangi hati insan lain dan ingin insan lain menyayangi hati kita.. Jika kehidupan ini hanya satu perjalanan yang kosong..
mengapa Allah kurniakan kita hati.. dan hati itulah yang akan dinilai di sana nanti.. bersyukurlah jika hati kita telah menyayangi insan lain..

dengan menjaga hatinya... biarpun dia tidak pernah membalas..
namun cukuplah kita menyayanginya seikhlas hati...

1 comment:

ajako said...

takpa kasap, raya haji nanti hang dpt hati lembu, hang masak sedap2, makan no...kalau takut rosak hati tu, simpan dlm peti no?